https://www.vcura.nl/de-telefooncirkel/_434_n__29_NL_154
Onderling contact

De telefooncirkel.

Elke dag even contact om te kijken of alles in orde is. Dat doen veel alleenstaande ouderen met behulp van een telefooncirkel. Maar waar kun je je daarvoor opgeven?
De 84-jarige Jan Kramer herkent dat probleem. Sinds een maand maakt hij deel uit van een telefooncirkel, maar daar zocht hij wel stad en land voor af. ‘Ik was op het gemeentehuis, maar daar wist niemand er van. Toen hebben ze me doorgestuurd naar het ontmoetingscentrum De Schakel, maar ook daar kon niemand mij helpen.’

Bekendheid is een probleem

Kramer kreeg uiteindelijk informatie via het Rode Kruis. Daar is dit idee ontstaan en deze organisatie helpt nog steeds vaak om zoiets op te zetten.
Maar de bekendheid is inderdaad een probleem en daarom proberen ook wij dit idee van de telefooncirkel onder de aandacht te brengen. Vaak loopt zo’n cirkel al heel lang, maar men weet er meestal niet van  en dus weet men ook niet hoe en waar men zich zou kunnen aanmelden.

Binnen een half uur

Hoe werkt nu zo’n cirkel in de praktijk?
Een telefooncirkel  bestaat uit bijvoorbeeld acht mensen. Om negen uur belt nummer één naar nummer twee op de lijst. Die belt vervolgens nummer drie. En als het goed is, wordt nummer één binnen een half uur weer teruggebeld door de laatste persoon op de lijst. Het is duidelijk dat het aantal personen beperkt moet zijn. Bij meer gegadigden worden er twee groepen gemaakt.
Ook is het verstandig dat de leden allemaal een ‘reserve-adres’ opgeven – bijvoorbeeld hun buren- voor het geval zijzelf niet opnemen. Deze reservisten worden dan gebeld en die kunnen wellicht even een kijkje gaan nemen of alles in orde is. En in het uiterst geval eventueel de politie waarschuwen.

Veilig gevoel

Alleenstaande ouderen maken het meest gebruik van een telefooncirkel. Dat geldt ook voor Jan Kramer. Twee jaar geleden overleed zijn vrouw. ‘Je kunt natuurlijk vallen en je heup breken. Dan kun je natuurlijk niet bij de telefoon komen. Het geeft mij dan toch een veilig gevoel dat  er in ieder geval binnen een dag hulp zal komen.’

Voor de 76-jarige Annie Nijboer is de sociale controle ook belangrijk. ‘Ik heb wel contact met mijn kinderen, maar het komt ook voor dat ik ze twee of drie weken niet spreek. Door deze telefooncirkel weet ik, dat er altijd iemand belt die voor hulp kan zorgen, als dat nodig is.

Sociale kant

De telefooncirkel heeft daarnaast nog een sociale kant. Het helpt je om eenzaamheid tegen te gaan.
Iedere dag even een praatje maken  geeft een goed gevoel. Er zijn zelfs vriendschappen uit ontstaan. Men spreekt bijvoorbeeld af om als telefooncirkel eenmaal per maand  ergens koffie te gaan drinken. Ook attendeert men elkaar bijvoorbeeld op bijzondere concerten of allerlei wetenswaardigheden.

Aanmelden

Mensen die ook aan willen sluiten bij een telefooncirkel kunnen zich  het beste vervoegen bij een lokale afdeling van het Rode Kruis. Daar is vaak informatie over dit fenomeen aanwezig.
Niet elke afdeling helpt bij het opzetten van een telefooncirkel. Maar nu u weet hoe het werkt, kunt u natuurlijk ook zelf een telefooncirkel opzetten. Zo helpt u de eenzaamheid van senioren terug te dringen.
 
Wist u dat er horloges zijn waarmee u  tevens een verzoek om hulp kunt versturen ingeval van nood? Zie ook onze Wuzzi Alert

Lekker thuis blijven wonen en toch gemakkelijk naar de 1e verd kunnen..
traplift-aanschaffen-via-vcura
Hoe gezond is vakantie nu feitelijk?
voorjaarsvakantie-in-aantocht
Ook weer zin om er op uit te gaan?
het-voorjaar-komt-er-weer-aan-er-op-uit-dan
Veiliger met inductie.
gasfornuis-vervangen
Snelle levering traplift
oto-traplift
Vacatures in een verzorgingstehuis
verzorgingstehuis
Kleinschalig bouwen
kleinschalig-wonen
Desktop versie